Home - DOOR DE OGEN VAN PEER VAN AGT, SEIZOEN 2007.Printen 

Ja, zullen jullie wel denken, dat is lang geleden sinds we een publicatie van hem in clubblad hebben gezien. Zou ie dan alleen maar samen met Annette op die “OVERSTAG” rondvaren, borrelen, eten en niet meer op een zeilend schip, boot of jacht te zien zijn. Wanneer is het trouwens een schip, boot of jacht. Wie het weet mag het zeggen.Wat ik ervan weet is dat je in het schip kan zitten of iemand in de boot kunt nemen. Maar je kunt toch ook iemand in het jacht ………… Zoals ik al aangaf, mijn kennis omtrent deze is te divers om te beschrijven. Omtrent het éérste betoog, niets is minder waar !!

Ron van Grinsven gaf aan dat zijn Pion groot onderhoud nodig had en verdween met boot en al in een dok. Een wereldklus zodat er in 2007 niet gezeild zou worden. Oké, ook dat moet z’n beloop hebben. Aangezien ik had afgesproken dat ik in 2006 en 2007 zou bemannen op dit schip was ik nu vrij om andere dingen te doen. En dat, misschien niet voor iedereen zichtbaar, heb ik zeker gedaan.


In januari van dit jaar belde Dave Doorenbosch (vroegere concurent uit de Int. Fireball Class en inmiddels zelf Solozeiler) mij of ik misschien wilde proefvaren in een Solo (éénmansboot, lengte 3,85 m, en int. Wedstrijdklasse). Het leek hem een zeer geschikte boot voor mij om in te zeilen daar deze veel overeenkomsten heeft met een Fireball. Hij zit in het bestuur van de klasse organisatie en is dus ook niet te beroerd om de Solo klasse te promoten. Mijn antwoord: “Natuurlijk, maar dan wel tijdens een serieuze wedstrijd”. Geen probleem, voor Dave geen zee te hoog om iets te regelen. Rob Janmaat, bakker van beroep, wilde zijn boot wel beschikbaar stellen tijdens de Pasen. Die bakkers is het veel te heet onder de voeten rond die tijd met paashazen bakken en mallen van kerstkransjes te vervormen om er vervolgens chocolade-eieren in te maken. En vergeet ook de paasbroden niet. Nee, bakkers hebben dan geen tijd, maar gelukkig z’n boot wel.


Ik schreef in voor de Eastern Regatta te Loosdrecht die op de KNVVL verzeild werd. Dat viel niets tegen !! De favoriet voor de Nations Cup, Andie Davies, wist ik zelfs een race achter me te houden en tijdens de andere races zat hij niet meer dan een minuut voor mij. Met een geleende boot, een seizoen oud zeil, en geen specifieke bootkennis van de Solo voelde een zevende totaalklassering in een veld van 24 boten als een mentale overwinning. Absoluut dik tevreden !! Maar hoe zou het gaan met materiaal naar eigen keuze ? Zou ik Andy kunnen verslaan in een totale wedstrijdserie ? Zou ik een kans kunnen maken op een Wereld Titel ? Het hoogst haalbare !! Mits fysiek oké, zou het in theorie moeten kunnen. Maar in de praktijk blijkt dat de theorie ook wel eens afwijkt van praktijk. Praktisch gezien dan. Het speelde allemaal door mijn hoofd. Toen Andy Davies in juni de de Nations Cup won en dus wereldkampioen Solo 2007 werd, wist ik het zeker. “DIT WORDT MIJN NIEUWE UITDAGING !!!! 2008 als gewenningsjaar en af en toe misschien een race winnen, om in 2009 toe te slaan met misschien een kans op de wereldtitel.


In 2008 kom ik aan de start met een nieuwe Engelse Winder Solo, voorzien van het beste materiaal wat er te krijgen is. Je mag nl. nooit een ander of je materiaal de schuld geven. Winnen of verliezen doe je alleen zelf. Voor wedstrijdzeilers zijn die zeggen:”Ja, maar als…………….,dan had ik gewonnen”, heb ik een gouden tip: Stop ermee !!


Deze verslagen zijn pas volgend jaar te lezen onder de titel: “DOOR DE OGEN VAN PEER”. Sorry dat niet sneller kan. Ook ik kan pas verslag doen na het passeren van een gebeurtenis. Helderziendheid zat vroeger op school niet in mijn vakkenpakket, desondanks heb ik vaak een heldere kijk op dingen. In de tussentijd tot het zover is: Hardlopen, fitness, 8 kg afvallen, etc.


Een seizoen is lang en er gebeurd dus nog veel meer. Rond half juli belde Jaap Jongsma van zeilmakerij Molenaar (waar ik al jaren voor zeil, zoals jullie weten) of ik zin had om het IFKS, Friese afk. voor Open Friese Kampioenschappen Skûtsje, mee te varen als tacticus en trimmer op de boot van Siep Meyer uit Franeker in de A-klasse, begin augustus. Ach waarom niet. De gemiddelde skûtsje is 20 meter lang en wordt gevaren met 12 bemanningsleden. Max zeiloppervlak (grootzeil + fok) is 170 vierkante meter. Eerst even de LOI bellen voor een spoedcursus Fries. Nou nee, Wouter. De FOI heb ik nooit gevonden. Dan maar met een taalachterstand een inburgeringscursus, ik heb wel meer hindernissen overwonnen. Wat gaan die bakken hard, daar valt met een scherp jacht niet tegen te varen. De eerste wedstrijd ging perfect en leverde een éérste plaats op. De tweede dag was niet goed met een tiende plaats. Wat een luxe, er werd nl maar 1 race per dag verzeild die om 14:00 uur van start ging en voor 16:00 uur was afgelopen. Derde dag was weer oké met een tweede plaats. Vierde dag: Negende plaats (onder de maat), maar wel een protest gewonnen. Vijfde- + zesde dag wel goed gevaren qua bootsnelheid en inzet, doch we waren te gretig, wilden teveel goed maken en namen teveel risico, dus een paar keer een strafronde, hetgeen resulteerde in een klassering in het middenveld. Laatste dag was weer goed met een vierde plaats. Totaal klassement: 7. Had beter gekund. Met een totaalplaats van 4 of 5 had ik goed kunnen leven. Maar het positieve was dat we wisten waar het aan lag en hoe het de volgende keer beter moet. Ja, als team waren we wel tevreden en er komt dus een volgende keer. In 2008 IFKS-kampioen ? Moet kunnen !! De eerste drie plaatsen waren behaald met Molenaar zeilen, dus in Grou was er toch wel champagne.


Zo zie je maar dat je zonder eigen zeilboot, -schip, -jacht, what-ever, toch een aardig zeilseizoen kunt realiseren. En voor het seizoen 2008: Veel nieuwe uitdagingen !!


Peer van Agt, toekomstig eigenaar Solo NED ? & bemanningslid Skûtsje “Jonge Jasper”.

terug