Home - ONK 2006Printen 

DOOR DE OGEN VAN PEER, CREW-MEMBER "MAJOR TOM". ONK 2006 OP DE NOORDZEE VOOR IJMUIDEN.Ron van Grinsven is een oude bekende, die al jaren Pion zeilt. Het was voor hem 7 jaar geleden dat hij actief aan het NK Pion meedeed. Nu is hij er weer met een nieuwe crew om er serieus tegenaan te gaan. Maar hoe is dit zo gekomen ? Vorig jaar september zeilde ik met Ron en nog een andere maat met een 25 ft boot naar GB op en neer. Het was toen dat Ron mij vroeg om eens naar de trim van zijn Pion te kijken daar hij zag dat ik de snelheid in de 25 ft'er steeds verbeterde gedurende de GB tocht. Toch iemand die vertrouwen heeft in mijn kunnen (geintje). Ik heb in het verleden in verscheidene open-boot-klassen wedstrijd gezeild en mede voor zeilmakers zeilen ontwikkeld. Maar eenmaal aan boord bij Major Tom van Ron-Pion kwam ik onder de indruk van de goede zeileigenschappen van de Pion. Ik heb het zeilen op jachten altijd niks gevonden, maar nu was ik verkocht. Wat een fijn schip. Moet natuurlijk ook wel daar het een vd Stadt-ontwerp is. Dus na een periode van trimmen en oefenen met wisselende bemanningen, slaagden wij er toch in om een serieuze crew te completeren. In het begin van het seizoen werd het fanatiek oefenen op de Ertveldplas. Een gigantische binnenzee te 's-Hertogenbosch, alwaar de grootste afstand tussen de oevers maximaal 800 meter bedraagt. Boothandeling, dat leer je daar. Als je niet snel de spi zet, hoeft het al niet meer. Winddraaïngen op verzoek. Alleen hoge golven met stroming is helaas niet op de zeilersmenu-lijst te plaatsen. Zo hebben wij ons voorbereid op het NK te IJmuiden met het doel dat wij dit jaar niet hoefden te presteren, doch alleen maar leren. Nou, dat hebben we gedaan !!!!!

Op donderdag waren we allen aanwezig op de Marina Seaport IJmuiden. Ron, Tim en Thijs Vloemans waren vanuit 's-Hertogenbosch met de Pion via het Amsterdam-Rijn-kanaal gekomen, overnacht in Amsterdam (wat zullen die Amsterdammers blij geweest zijn) en de volgende dag via het Noordzeekanaal. Thijs Ebben nam het zekere voor het onzekere en reisde met onze nationale trots, die zich placht voort te bewegen via de spoorrails. Hij kan er nu nog niet over uit. Voor hetzelfde geld 2x zo lang onderweg. Ik heb samen met mijn vrouw en onze twee honden gebruik gemaakt van ons motorjacht en een toeristische route via het Westland. We kwamen langs een boerderij varen met de spreuk "elke morgen, nieuwe zorgen". Klinkt hoopvol, of niet ? Met de nadruk op "niet". Ben blij dat onze mentaliteit aan boord anders is. Bijv: "al worden we geen kampioen, dan hebben we weer genoeg te doen" of "al is een ander nog zo snel, over jaren achterhaalt de Major Tom hem wel".

Donderdagmiddag kon de training op zee beginnen. Je raadt het al: "De golven speelde ons behoorlijk parten mbt de boothandeling". Maar na een paar uurtjes ging het veel beter. Terug naar de wal, eten en een drankje, Tim had een soort power-sap. Maar na twee power-sapjes snak je wel naar een biertje. Nabespreking en vroeg naar bed. Immers morgen zouden we ten strijde trekken.

De eerste wedstrijd op vrijdag speelde de wind en de golven met ons ipv andersom. Toch wisten we er een redelijke score uit te halen. De tweede wedstrijd was ronduit slecht en tijdens de derde race trokken we een scheur in de spi van 3 meter lengte en moesten we opgeven. Pech, that's also racing. Ron was er niet erg over te spreken daar hij met deze spi een innig emotionele band had. Geen nood, die jongens van North Sails hebben hem (de spi dus en niet Ron) met de nodige betrokkenheid perfect getaped.

Zaterdag was voor ons perfect. 3 bft en matige golfslag. We voeren de sterren van de hemel, ja ja ook overdag kan dat. Zo snel als de brandweer is helaas op het water niet te vergelijken daar een brandweerwagen afzinkt en brandweerlieden in een reddingvlot zijn ook niet de snelste. Maar even weer serieus. Op het kruisrak konden we goed meekomen en verloren geen meters. Op het voordewindse rak was onze snelheid met spi groter dan de rest en gelijk aan nummer 1. We werden dan ook tweede. Daar het een longdistancerace was bleef het jammergenoeg maar bij één race die dag.

Op zondag dachten we dat het harder zou gaan waaien dus werd voor de genua 2 gekozen. Achteraf een verkeerde keus daar de wind afnam en wij snelheid misten op het kruisrak. Tweede race was weer oké.

Kortom, we hebben veel geleerd en dat was ook de bedoeling. Tevreden waren we deels daar een 5e 2e en 7e plaats er mochten zijn. Maar ook veel, misschien teveel fouten gemaakt want een 10e 12e en dnf waren onder de maat.

Het was een leuk onk en bij deze wil ik dan ook iedereen bedanken die hieraan heeft meegewerkt. Jongens het was toppie !!!!

Met vriendelijke groet,

Peer van Agt

terug