Oprichting

De Zeilvereniging Oosterplas (ZVO) is op 5 augustus 1967 opgericht door enthousiaste vaders en moeders van jeugdige watersportliefhebbers die veelal woonachtig waren in de buurt van de Oosterplas. De eerste voorzitter van onze vereniging was de heer Lievens die samen met de heer van Bladel en de heer en mevrouw de Koning de basis hebben gelegd voor onze vereniging.
ZVO is aangesloten bij het Koninklijk Nederlands Watersportverbond.

De Oosterplas

Het clubhuis en de haven van de ZVO zijn gelegen aan de Oosterplas te ‘s-Hertogenbosch. Deze plas is ontstaan als gevolg van de zandwinning voor de rondom gelegen woonwijk (Aawijk) en heeft een oppervlak van 35 hectare. De Oosterplas heeft geen verbinding met open water.
Aan de Oosterplas zijn verschillende verenigingen gehuisvest zoals Hockeyclub Den Bosch, Tennisvereniging Oosterplas, Volkstuinvereniging, etc.

Voor zeilers is de spreuk ‘te klein voor tafellaken en te groot voor servet’ prima van toepassing op de Oosterplas. Daar blijft het niet bij. De Oosterplas ligt vrij diep ten opzichte van de omliggende woonwijken en is omgeven door redelijk wat hoge bomen. Tot overmaat van ramp is er ook nog een hoge flat gebouwd. Deze omgevingsfactoren lijken voor de zeiler verre van ideaal omdat hierdoor winddraaiingen en windvlagen enorm zijn.

‘Elk voordeel heb zijn nadeel’

Maar ook voor de Oosterplas is het citaat ‘elk voordeel heb zijn nadeel’ van Johan Cruijff van toepassing. De Oosterplas is namelijk een plas bij uitstek om het zeilen goed te leren. Je moet permanent de wind in de gaten houden, je zeilen elke keer opnieuw bijzetten en rekening houden met stukken waar de wind plotseling helemaal wegvalt. Kortom, concentratie is geboden want even niet opletten tijdens een zeilwedstrijd en je ligt op forse achterstand. Op zich is dat ook weer niet zo erg want een wedstrijdje is zo gezeild op onze plas en een herkansing biedt nieuwe overwinningsmogelijkheden. Voor de toeschouwers is de Oosterplas ook zéér aantrekkelijk. Vanaf het terras zijn de verrichtingen van de zeilers prima te volgen en dat is toch leuker dan aan het IJsselmeer waar je de zeilers alleen maar ziet vertrekken.