VAN DE VOORZITTER: NIEUW SEIZOEN ZVO VAN START

Het seizoen is op 7 april gestart met de openingsrace, wat we voorheen de koningsrace noemden. In in de weken daarvoor was er al veel activiteit op de club: het klusteam en de vele vrijwilligers tijdens de klusdag op 30 maart hebben er voor gezorgd dat het terrein, het gebouw en de boten weer in prima staat zijn voor een nieuw zeilseizoen. Daarnaast heeft in maart de Algemene Ledenvergadering plaatsgevonden. Deze was goed bezocht en we hebben een levendig en constructief gesprek met elkaar gehad. Er zijn veel onderwerpen besproken, maar twee daarvan wil ik toch apart noemen: er ligt een nieuw beleidskader voor de komende jaren, een aantal acties hieruit is reeds in gang gezet en met een aantal actieve leden gaan we binnenkort nog meer concrete acties bedenken. Dit doen we om nog vele jaren een vitale en actieve vereniging te blijven. Een belangrijk punt daarin is het hebben en houden van actieve jeugdleden. Wie de jeugd heeft heeft immers ook toekomst! Dit brengt mij bij het tweede punt uit de ledenvergadering: er is inmiddels een jeugdcommissie opgestart. We willen daarmee ook jeugdleden de ruimte geven om zelf mee te denken en te bepalen wat zij belangrijk vinden voor de vereniging.

Nog even terug naar de openingsrace: we hebben dit jaar bewust afgeweken van de traditie om het seizoen te openen op Koningsdag (of daarvoor Koninginnedag). Afgelopen jaren bleek het moeilijk om in de meivakantie voldoende boten op het water te krijgen. Het was een beetje spannend wat het weer zou doen, maar het is alles bij elkaar een fantastische dag geworden: 15 boten en planken op het water, heerlijk weer met een zonnetje en wind, een goed gevuld terras en op het einde van de dag een heerlijke stamppot-maaltijd. Op diezelfde dag hebben we ook de nieuwe statuten van de vereniging goedgekeurd in de kortste Algemene Ledenvergadering ooit, die overigens door de vele aanwezigen goed bezocht was.

Voorzitter ZVO, Peter Knuvers